صفحه 1- معرفت

جستجو
معرفت
استطاعتاستطاعت ... استطاعت به معنای توانایی و قادر بو ...دن بر انجام کاری می باشد.طبق اصول مسل ...م قرآنی تمام نیروها و قدرت ها برای خد
استطاعت ، ان القوه لله جمیعا ، توحید مالکیت ، إن الله خلق خلقا فجعل فیهم آلة الاستطاعة ثم لم یفوض إلیهم فهم مستطیعون للفعل وقت الفعل مع الفعل إذا فعلوا ذلک الفعل ، بحول الله و قوته اقوم و اقعد ، فإذا لم یفعلوه فی ملکه لم یکونوا مستطیعین أن یفعلوا فعلا لم یفعلوه لأن الله عز و جل أعز من أن یضاده فی ملکه أحد ، له ما فی السماوات و ما فی الارض و ما بینهما و ما تحت الثری ، امر بین الامرین ، خلق ، جبر و اختیار ، فالناس مجبورون قال لو کانوا مجبورین کانوا معذورین قال ففوض إلیهم قال لا ، علم منهم فعلا فجعل فیهم آلة الفعل فإذا فعلوه کانوا مع الفعل مستطیعین ، المعرفة من صنع من هی قال من صنع الله لیس للعباد فیها صنع ، و تعرف نفسک به و لا تعرف‏ نفسک‏ بنفسک‏ من نفسک و تعلم أن ما فیه له و به ، معرفت ، وجود و ظهور ، تجلی ، ماهیت ، مخلوق ، جبر ، تفویض ، جبر و تفویض ،
139 بازدید، جمعه دوم تیر ۹۶
مصباح بیست و هفتممصباح بیست و هفتم ... این حجاب نوری که در مصباح های گذشت ...ه به عنوان خلیفه هویت غیبیه معرفی شد ...در واقع اصل حقیقت پیامبر اکرم(ص)و روح
مصباح الهدایه ، حجاب نوری ، خلیفه خداوند ، هویت غیبیه ، خلیفه هویت غیبیه ، تجلی ، ام ابیها ، ام الخلقه ، لیله القدر ، اسفل سافلین ، آیت الله شاه آبادی ، من یطع الرسول فقد اطاع الله و من تولی فما ارسلناک علیهم حفیظا ، ​ ان الذین یبایعونک انما یبایعون الله ید الله فوق ایدیهم ، و أشهد أن محمدا عبده و رسوله ، و ما ارسلناک الا رحمه للعالمین ، لولاک لما خلقت الافلاک ، چرخ با این اختران نغز و خوش و زیباستی ، صورتی در زیر دارد آنچه در بالاستی ، انا انزلناه فی لیله القدر ، أنه قال‏ إنا أنزلناه‏ فی‏ لیلة القدر اللیلة فاطمة و القدر الله ، تعرفت الی فی کل شیء ، لوح ، قلم ، حضرت فاطمه زهرا ، بکم بدأ الله ، شهود خداوند در آینه اهل بیت ، فمن عرف فاطمة حق معرفتها فقد أدرک لیلة القدر و إنما سمیت فاطمة لأن الخلق فطموا عن معرفتها ،
98 بازدید، چهارشنبه چهاردهم تیر ۹۶
نص سیزدهمنص سیزدهم ... شیخ صدرالدین قونوی(اعلی الله مقامه ...) در این نص به بالاترین درجه علم به ی ...ک شیء اشاره می کنند. درباره بالا
وحدت وجود ، صدر الدین قونوی ، نصوص ، و هو بکل شیء علیم ، علم مخلوقات به خداوند ، علم خداوند به مخلوقات ، نهایت درجه علم ، المعرفة من‏ صنع‏ من‏ هی‏؟ قال:من صنع الله لیس للعباد فیها صنع ، رب ارنی الاشیاء کما هی ، نشانه های علم به حقیقت یک مخلوق ، الله لا اله الا هو له الاسماء الحسنی ، وراء ما لایتناهی بما لایتناهی ،
119 بازدید، شنبه بیست و چهارم تیر ۹۶
حقیقت پنجمحقیقت پنجم ... "ادراک هستی حقیقی حق که اعرف ...و اظهر است مقدم است بر ادراک نفس، که ...او از عالم امر است:((والله غالب علی ا
والله غالب علی امره ، نسوا الله فانساهم انفسهم ، و تعرف نفسک به و لاتعرف نفسک بنفسک من نفسک ، معروف عند کل جاهل ، اول الدین معرفته ، و کمال معرفته التصدیق به ، دل عارف شناسای وجود است ، وجود مطلق او را در شهود است ، دلی کز معرفت نور و صفا دید ، ز هر چیزی که دید اول خدا دید ، من عرف نفسه فقد عرف ربه ، حق الیقین فی معرفه رب العالمین ، شیخ محمود شبستری ، گلشن راز ،
53 بازدید، شنبه هجدهم شهریور ۹۶
وحدت وجود از زبان پیامبر اکرم(ص)بخش دوموحدت وجود از زبان پیامبر اکرم(ص)بخش دوم ...وحدت وجود از زبان پیامبر اکرم(ص)بخش د ...وم در این بخش به توضیح پیرامون حدیثی ...از نبی اکرم(ص)که در توحید صدوق آمده ا
معرفة اللّه حقّ‌ معرفته ، تعرفه بلا مثل و لا شبه و لا ندّ و أنّه واحد أحد ظاهر باطن أوّل آخر لا کفو له و لا نظیر ، واحد لا بعدد ، فاعلم انه لا اله الا الله ، معرفه عین الشاهد قبل صفته ، تعرفه بلا مثل و لاشبه و لا ند ، شیء بحقیقه الشیئیه ، و انه واحد احد ، أنه لا ینقسم فی وجود و لا عقل و لا وهم‏ ، ظاهر باطن ، اول آخر ، هو الاول و الآخر و الظاهر و الباطن و هو بکل شیء علیم ، لا کفو له و لا نظیر ، وحدت وجود در روایات ، وحدت وجود از زبان پیامبر ، وحدت وجود ، جاء أعرابیّ‌ إلى النّبیّ‌ (صلّى اللّه علیه و آله) فقال:یا رسول اللّه(ص) علّمنی من غرائب العلم قال:«ما صنعت فی رأس العلم حتّى تسأل عن غرائبه‌؟»قال الرّجل:ما رأس العلم یا رسول اللّه‌؟قال:«معرفة اللّه حقّ‌ معرفته»قال الاعرابیّ‌:و ما معرفة اللّه حقّ‌ معرفته‌؟قال:«تعرفه بلا مثل و لا شبه و لا ندّ و أنّه واحد أحد ظاهر باطن أوّل آخر لا کفو له و لا نظیر فذلک حق معرفته. ، فذلک حق معرفته ، حق معرفه الله ،
252 بازدید، پنج شنبه بیست و سوم شهریور ۹۶
قاعده الواحدقاعده الواحد ... این قاعده بیان می کند که از چیزی ک ...ه حقیقتا واحد و یک پارچه می باشد فقط ...یک چیز صادر می شود:" الواحد
الواحد لایصدر عنه الا الواحد ، قاعده الواحد ، واحد لا بعدد ، احدیت ذاتی ، هویت غیبه ، اسمای حسنی ، واحدیت ، صورت علمی مخلوقات ، عقل اول ، نفس کلیه ، یا عمران،الیس ینبغی ان الواحد لیس یوصف بضمیر و لیس یقال له اکثر من فعل و عمل و صنع و لیس یتوهم منه مذاهب و تجزئه کمذاهب المخلوقین و تجزئتهم فاعقل ذلک و ابن علیه ما علمت صوابا ، یا سیدی اخبرنی عن الخالق اذا کان واحدا لا شیء غیره و لا شیء معه الیس قد تغیر بخلقه الخلق؟قدیم لا یتغیر بتغیر الخلق و لکن الخلق یتغیر بتغیره ، ان للناس فی التوحید ثلاثة مذاهب مذهب اثبات بتشبیه، و مذهب النفی، و مذهب اثبات بلا تشبیه. فمذهب الاثبات بتشبیه لا یجوز، و مذهب النفی لایجوز و الطریق فی المذهب الثالث اثبات بلا تشبیه ، اثبات بلا تشبیه ، کمال الاخلاص له نفی الصفات عنه ، فالخلق الاول من الله عز و جل الابداع لا وزن له و لا حرکه و لا سمع و لا لون و لا حس و الخلق الثانی الحروف لا وزن لها و لا لون هی مسموعه موصوفه غیر منظور الیها و الخلق الثالث ما کان من الانواع کلها محسوسا ملموسا ذا ذوق منظورا الیه ، کن فیکون ، واعلم انه لایکون صفه لغیر موصوف و لا اسم لغیر معنی و لا حد لغیر محدود و الصفات و الاسماء کلها تدل علی الکمال و الوجود و لاتدل علی الاحاطه کما تدل الحدود التی هی التربیع و التثلیث و التسدیس لان الله عز و جل تدرک معرفته بالصفات و الاسماء و لاتدرک بالتحدید بالطول و العرض و القله و الکثره و اللون و الوزن و ما اشبه ذلک ، و لو کانت صفاته جل ثنائه لاتدل علیه و أسماوه لاتدعوا الیه و المعلمه من الخلق لاتدرکه لمعناه کانت العباده من الخلق لاسمائه و صفاته دون معناه ، و بأسمائک التی ملأت أرکان کل شیء ، موصوف بالآیات معروف بالعلامات ، من زعم انه یعبد المعنی بالصفه لا بالادراک فقد احال علی غائب ، معرفه عین الشاهد قبل صفته ، اتّصال التّدبير و تمام الصّنع ، ما الدّليل على أنّ‌ اللّه واحد؟قال:«اتّصال التّدبير و تمام الصّنع کما قال عزّ و جلّ‌»: (لَوْ کانَ‌ فِيهِما آلِهَةٌ‌ إِلاَّ اللّهُ‌ لَفَسَدَتا). ، و قد کان ارسطا طالیس ردّ علیهم فقال: ان الذى یکون بالعرض و الاتفاق انما هو شئ یأتى فى الفرط مره لاعراض تعرض للطبیعه فتزیلها عن سبیلها و لیس بمنزله الأمور الطبیعیه الجاریه على شکل واحد جریا دائما متتابعا ، ما تری فی خلق الرحمان من تفاوت فارجع البصر هل تری من فطور ، وَاحِدٌ تَوَحَّدَ بِالتَّوْحِيدِ فِي تَوَحُّدِهِ ثُمَّ أَجْرَاهُ عَلَى خَلْقِهِ‏ ، و ما امرنا الا واحده کلمح بالبصر ،
211 بازدید، دوشنبه بیست و دوم آبان ۹۶
مقدمهمقدمه ... "چون محقق شد که ادراک هستی جز ...وی کل هـستی هـا را ضـروری اسـت بباید ...دانست که وقتها ادراک هستی کلـی مظهـر
و فی انفسکم افلا تبصرون ، کلا انها تذکره ، فذکر انما انت مذکر ، معروف عند کل جاهل ، اول الدین معرفته ، و کمال معرفته التصدیق به ، سَنُريهِمْ آياتِنا فِي الْآفاقِ وَ في‏ أَنْفُسِهِمْ حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ أَ وَ لَمْ يَکْفِ بِرَبِّکَ أَنَّهُ عَلى‏ کُلِّ شَيْ‏ءٍ شَهيد ، أَلا إِنَّهُمْ في‏ مِرْيَةٍ مِنْ لِقاءِ رَبِّهِمْ أَلا إِنَّهُ بِکُلِّ شَيْ‏ءٍ مُحيط ، علم به علم ، علم مرکب ، ادراک ادراک ،
20 بازدید، شنبه دوم دی ۹۶
حقیقت دومحقیقت دوم ... "ادراک فطـری جزئـی یعنـی معرف ...ـت غـير ادراک ادراک اسـت، یعنی علمی ک ...ه آن بسیط است و این مرکب: و تریهم ینظ
و تریهم ینظرون الیک و هـم لا یبصرون ، معروف عند کل جاهل ، اول الدین معرفته ، و کمال معرفته التصدیق به ، و ان تدعوهم الی الهدی لایسمعوا و تراهم ینظرون الیک و هم لایبصرون ، ان تقول نفس یحسرتی علی ما فرطت فی جنب الله و ان کنت لمن الساخرین ، مراقبه، تخم سعادت است. ،
16 بازدید، شنبه بیست و سوم دی ۹۶
فایدهفایده ... "مناط تکلیف و مورد حکم ادراک ...ادراک است نه ادراک بـسیط: یا ایهاالذی ...ن آمنوا آمنوا." شرح: از
اول الدین معرفته ، یا ایهاالذین آمنوا آمنوا ، و کمال معرفته التصدیق به ، یایها الذین آمنوا آمنوا بالله و رسوله و الکتاب الذی نزل علی رسوله و الکتاب الذی انزل من قبل و من یکفر بالله و ملئکته و کتبه و رسله و الیوم الآخر فقد ضل ضلالا بعیدا ، من عبد الله بالتوهم فقد کفر ، و من اشار الیه فقد حده ، خدای ذهنی ، خدای خارجی ، مخلوق ذهنی ،
12 بازدید، چهارشنبه بیست و هفتم دی ۹۶
نور دهمنور دهم ... در عالم دنیا وقتی فاعلی را مشاهده ...می کنیم، فعل آن فاعل از خود فاعل جداس ...ت و محلی که فعل او در آن انجام می گیر
چه نسبت خاک را با عالم پاک ، که ادراکست عجز از درک ادراک ، و أمّا ما تعطيه المعرفة الذوقيّة فهو أنّ‌ الحقّ‌ ظاهر من حيث ما هو باطن؛و باطن من حيث ما هو ظاهر.و أوّل من حيث ما هو آخر؛ و آخر من حيث ما هو أوّل ، یا باطنا فی ظهوره و یا ظاهرا فی بطونه و مکنونه ، اسفل سافلین ،
9 بازدید، یکشنبه یکم بهمن ۹۶
طراحی شده توسط شرکت طراحی سایت و سایت ساز آنلاین یوتاب - فروشگاه ساز اینترنتیطراحی شده توسط شرکت طراحی سایت و سایت ساز آنلاین یوتاب - فروشگاه ساز اینترنتیساخت سایت بهترین سایت سازطراحی سایت سایت ساز فروشگاه ساز ساخت فروشگاه اینترنتی