عالم امر و عالم خلق

0
94
الا له الخلق و الامر تبارک الله رب العالمین

عالم امر و عالم خلق

عالم امر و عالم خلق

عالم امر و عالم خلق یک تقسیم بندی کلی است که طبق آن ظهور وحدت وجود حق تعالی در عالم امر دفعتا متجلی می شود ولی در عالم خلق تدریجا متجلی می شود. پس در عالم امر کارها دفعتا و یک مرتبه انجام می شود چون امر خداوند همان انجام شدن آن است اما در عالم خلق روال بر تدریج است.

انما امره اذا اراد شیئا ان یقول له کن فیکون
همانا امر او وقتی که چیزی را اراده کند این است که به آن چیز(که در علم اوست)می گوید باش، پس می شود.

عالم امر و عالم خلق هر دو مربوط به ظهور وحدت وجود خداوند در عالم خارجی هستند اما گفتیم که در عالم خلق بر خلاف کارها تدریجی انجام می شود؛ در واقع وقتی عالم امر بخواهد در عالمی پایین تر خودش را به ما نشان دهد به صورت عالم خلق جلوه می کند. به بیان دیگر عالم خلق در عالم امر فانی می باشد و عالم امر نیز در عالم خلق تجلی می کند. در بخش”خلق”توضیح دادیم که این واژه در لغت به معنای اندازه گیری می باشد و طبیعیست که تمام چیزهای محدود و دارای اندازه نمی توانند در یک مکان و یک زمان با هم ظهور کنند چون حد و حدود این مرتبه از عالم خارجی و اندازه های محدود آن، این اجازه را نمی دهد؛در نتیجه کارها تدریجی انجام می گیرد و وحدت وجود حق تعالی در عالم خلق به طور مستمر و پی در پی ظهور می کند. زمان در همین مرتبه از وجود یعنی عالم خلق ظهور می کند که دلیل آن نیز همان تنگنای عالم خلق و اندازه های محدود آن است. اما از نگاه کلی هم عالم امر و عالم خلق هر دو در گستره و قلمرو پادشاهی خداوند جل و علا مندک می باشند.در سوره اعراف می خوانیم:

الا له الخلق و الامر تبارک الله رب العالمین

آگاه باشید که هم عالم خلق و هم عالم امر هر دو برای خداوندست.پر برکت است پروردگار عالمیان.

پیرامون عالم امر و نیز عالم خلق باید توجه داشته باشیم که اصل تجلی وحدت وجود حق تعالی در عالم خارجی همان تجلی دفعی او در عالم امر است ولی این تجلی هنگامی که در عالم خلق ظهور و بروز می کند به نحو تدریجی انعکاس می یابد. با توجه به نکات گفته شده دانستیم که در مبحث عالم امر و عالم خلق ، عالم امر اشاره به مجردات دارد و عالم خلق اشاره به مادیات دارد و دنیای مادی تحت اشراف مجردات شکل می گیرد. البته برای آیه ذکر شده از سوره اعراف تفسیر دیگری هم می باشد که به بحث ما مربوط نمی شود.مصباح اول از مشکات دوم کتاب مصباح الهدایه در مبحث عالم امر و عالم خلق به تبیین عالم امر می پردازد و خود این مصباح به بخش هایی تقسیم می گردد که امام راحل(ره)هر کدام از آن بخش ها را با عنوان”نور”در کتاب خود بیان فرموده اند و ما ضمن شرح آنها برای هر کدام از آن بخشها متناسب با مطالبی که در آن تحلیل می شود یک نام جداگانه گذاشته ایم و در تحلیل مطالب عرفانی که امام خمینی(قدس سره) توضیح می دهند از آیات و روایات هم کمک می گیریم.

بخوانید ::   یلی الحقی

پاسخ ترک

Please enter your comment!
Please enter your name here

*

code