قسیم النار و الجنه

قسیم النار و الجنه

قسیم النار و الجنه

قسیم النار و الجنه صفتی می باشد که درباره امام علی(ع) بیان شده است و بیانگر اینست که آن حضرت تعیین می کنند که چه کسی به جهنم برود و چه کسی وارد بهشت شود.  در اصول کافی از قول امام باقر(ع)می خوانیم:

لمّا خلق اللّه العقل-قال له أقبل فأقبل-ثمّ‌ قال له أدبر فأدبر فقال و عزّتی و جلالی-ما خلقت خلقا أحسن منک-إیّاک آمر و إیّاک أنهى-و إیّاک أثیب و إیّاک أعاقب

وقتی خداوند عقل را آفرید به او گفت رو کن پس او رو کرد سپس گفت برگرد پس او برگشت خداوند فرمود به عزت و جلالم که خلقی نیکوتر از تو نیافریدم به تو امر می کنم و تو را نهی می کنم و به تو پاداش می دهم و به تو عقاب می دهم.

عقل اول که همان ” قسیم النار و الجنه ” می باشد چون جامع همه مخلوقات است پس هدایت و نور را از خداوند گرفته و آن را به بقیه کائنات که در حیطه او هستند، می رساند پس پیوسته یک رو به سوی خداوند دارد که فیض را از خداوند می گیرد و روی دیگر او به سوی عوالم وجودی است که فیض را به مخلوقات می رساند.

در واقع عقل اول یا همان حقیقت محمدیه ، واسطه فیض میان خداوند و مخلوقات است و امر و نهی خداوند از طریق او به مخلوقات می رسد و نیز ثواب و عقاب خداوند هم به واسطه او نصیب مخلوقات می شود و از طریق او به بقیه می رسد. پس فیض رحمت یا غضب وجود لایتناهی از طریق عقل اول به مخلوقات جزئی می رسد، این مطلب همان حقیقت ” قسیم النار و الجنه ” می باشد. همانطور که در حدیث اشاره شد پیوسته یک رو به سمت مبدا فیض می کند و پس از آن بر می گردد و یک رو هم به سمت مخلوقات می کند تا فیض گرفته شده خداوند را به آنها برساند. البته این رفت و برگشت از نوع زمانی نیست و صرفا برای نزدیک شدن مطلب به ذهن ما این طرز بیان به کار گرفته می شود(یاد آور می شویم که زمان به آن معنایی که در ذهن خودمان می شناسیم فقط مربوط به همین دنیای کنونی می باشد که در پایین ترین رتبه وجودی یعنی اسفل سافلین ظهور می کند). اما مولا علی(ع)به عنوان بزرگمردی که حقیقت نورانی ایشان در مرتبه عقل اول از جهان آفرینش قرار دارد، در روایات به عنوان”قسیم النار و الجنه“معرفی شده اند که نشان می دهد که ایشان به عنوان واسطه فیض تعیین می کنند که چه کسی به پاداش خداوند برسد و چه کسی گرفتار عذاب الهی بشود در واقع پاداش و عذاب الهی از طریق حقیقت امام علی(ع)به دیگران می رسد. در مطلع پیشین توضیح دادیم که عقل اول نسبت به همه کائنات احاطه دارد و چگونگی احاطه قیومی آن مخلوق جامع نیز بیان شد،

اکنون می گوییم که بر اساس همان احاطه عقل اول نسبت به کائنات فیض حق تعالی از طریق عقل اول به مخلوقات جزئی می رسد و این سرّ روایت ” قسیم النار و الجنه ” می باشد یعنی امام علی(ع) که در مرتبه عقل اول هستند، اهل دوزخ و اهل بهشت را مشخص می کنند چون واسطه فیض رسانی به مخلوقات هستند و عذاب یا پاداش خداوند از طریق ایشان به بقیه می رسد. در زیارت جامعه کبیره می خوانیم:

ایاب الخلق الیکم و حسابهم علیکم

بازگشت مخلوقات به شما می باشد و حساب و کتاب آنها نیز بر عهده شماست.

دانستیم که عقل اول به عنوان تجلی خداوند همان ” قسیم النار و الجنه ” می باشد، پس جملات فوق با آیاتی از قرآن کریم که بازگشت مخلوقات را به خداوند می داند و حساب و کتاب آنان را هم با خداوند می داند هیچ تعارضی ندارد.

می دانیم که همه مخلوقات تحت اشراف حقیقت محمدیه یا همان عقل اول هستند و هیچ گاه حتی در قیامت از قلمرو آن بیرون نخواهند رفت، عقل اول نیز سراپا تجلی خداوند است پس بازگشت به عقل اول و حساب و کتاب کردن عقل اول همان بازگشت به خداوند و حساب و کتاب کردن خداست؛ در نتیجه ” قسیم النار و الجنه ” بودن امام علی بن ابی طالب(علیه السلام) نیز در اصل و حقیقت یکی از صفات خدا می باشد که در عقل اول متجلی شده است.

بخوانید ::   خیال
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 5٫00 out of 5)
Loading...

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *