– مصباح سی و نهم

عارف بزرگ قیصری(ره)که بر کتاب فصوص الحکم ابن عربی(قدس سره)شرح دقیقی نگاشته است در مقدمات شرح خود بر آن کتاب اشاره می فرماید:

ماهیات صورت های کلی هستند که در علم حق تعالی ظاهر می گردند و سبب این ظهور ذات مقدس حق تعالی است که این کار را با تجلی در اسمای حسنایش انجام می دهد.

فیض حق تعالی در تحلیل عرفانی به دو نوع تقسیم می گردد:

یکی "فیض اقدس" که در مرتبه "واحدیت"به وسیله اسمای حسنی صورت علمی مخلوقات را می آفریند و دیگری "فیض مقدس" که همان صورت های علمی را این بار در عالم خارجی متجلی می گرداند.

به بیان دیگر ظرفیت ها و استعداد های یک مخلوق در "فیض اقدس" برای او در نظر گرفته می شود و هنگامی که در عالم خارجی ظهور می کند طبق همان تقدیر از پیش تعیین شده می تواند از "فیض مقدس" بهره ببرد.

به قول مولانا جلال الدین محمد بلخی(قدس سره)در مثنوی معنوی:

آن یکی فیضش گدا آرد پدید وان دگر بخشد گداها را مزید

بیت فوق اشاره می کند که"فیض اقدس"ظرفیت ها و استعداد هایی را پدید می آورد که هر مخلوقی برای برآورده ساختن نیاز آنها به فیض حق تعالی محتاج است و "فیض مقدس"با تجلی فیض خود طبق ظرفیت و استعداد هر مخلوق به درخواست او پاسخ می دهد.

بخوانید ::   - هویت غیبیه(هو)
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *