– مصباح پنجاه و ششم

نبوت عقل اول

نبوت عقل اول

امام خمینی(ره)به ایرادی که در کلام نقل شده از عبد الرزاق کاشانی(ره) درباره نبوت عقل اول که در مصباح قبل ذکر شد، اشاره می فرمایند:
نبوتی که مبنی بر خبر دادن روح اعظم بود یا همان نبوت عقل اول به مراتب پایین تر که در مصباح پیشین ذکر شد نبوت اصلی نیست چون دانستیم که نبوت حقیقی و اصلی در عالم اسماء و صفات رخ می دهد و آن نبوتی که عبد الرزاق کاشانی(ره)اشاره کردند در واقع سایه و تجلی نبوتی است که در علم خداوند رخ می دهد و آن هم سایه  تجلی نبوتی است که در عالم اسماء و صفات رخ می دهد.
به بیان دیگر نبوتی را که امام خمینی(قدس سره)بیان فرمودند ریشه و اصل نبوتی است که عبد الرزاق کاشانی(ره)بیان کردند.
در مصباح های گذشته دانستیم که نبوت حقیقی همان خبر دادن اسم”الله”از کمالات نهفته در احدیت ذاتی به سایر اسماء می باشد.
اما وقتی کسی اصل نبوت را از مرتبه ای پایین تر از عالم اسماء یعنی روح اعظم یا عقل اول بداند به ناچار بایستی معتقد شود که خلافت و ولایت هم از همان مرتبه روح اعظم یا عقل اول شروع می شود، چرا که دانستیم نبوت و ولایت و خلافت همراه هم هستند.
چنین شخصی از این مطلب غافل مانده است که نبوتی که آن را اصل سایر نبوت ها پنداشته است در واقع سایه و تجلی نبوتی است که در علم خداوند بوده است و آن هم سایه و تجلی نبوتی است که در عالم اسماء و صفات می باشد.
نکته دیگر اینکه خبر دادن و نبوت عقل اول از ذات احدیت حق تعالی به سایر مخلوقاتی که در حیطه او می باشند، تبیین همان معیت و همراهی بدون واسطه حق تعالی با همه مخلوقات است:

و هو معکم اینما کنتم

توضیح اینکه هویت مطلقه وجود با همه کس و همه چیز همراه است ولی هر کدام از مخلوقات فقط به اندازه ماهیت خودشان با خداوند همراه هستند و نه بیشتر.

همچنین از آنجاییکه همه مخلوقات تحت قلمرو عقل اول هستند فقط در همان حیطه با هویت غیبیه همراهی دارند یعنی به عبارت بهتر همراهی آنها با خودِ هویت غیبیه نیست بلکه وقتی انجام می شود که هویت غیبیه در کالبد عقل اول متجلی می گردد.
وجود یک همراهی با واسطه با تمامی کائنات دارد که با ظهور اسباب و علل در پیدایش هر مخلوقی نمود می کند ولی وجود خداوند همراهی دیگری نیز با کائنات دارد که بدون واسطه اسباب و علل لحاظ می شود چون تمام آن سبب ها و علت ها در وجود لایتناهی مندک و فانی می گردند و او خودش مستقیما با فلان مخلوق ارتباط می گیرد و همراهی می کند.از آنجایی که این همراهی در حیطه روح اعظم یا همان عقل اول رخ می دهد خودِ روح اعظم همانند یک نبی آن را برای سایر مخلوقاتی که در قلمرو خود دارد تبیین می کند پس نبوت عقل اول، وجود را به سایر مخلوقات می رساند و وجود در حیطه قلمرو عقل اول همراه همه مخلوقات می شود و این است معنی حقیقی آیه:

و هو معکم اینما کنتم

یعنی هویت غیبیه وقتی در مراتب پایین تر مثل عقل اول متجلی می شود با شما همراه است وگرنه هیچ کدام از مخلوقات به خودِ هویت غیبیه آنطور که در ذات او هست راه ندارند.
امام خمینی(ره)در پایان این مصباح اشاره می فرمایند که نبوت پیامبر اکرم(ص)در مرتبه علم خداوند برای سایر اعیان ثابته ظهور نبوت اسم اعظم”الله”برای سایر اسماء است همانطور نبوت ایشان(ص)در عالم دنیا هم ظهور نبوت عقل اول در عرصه کائنات است و نبوت عقل اول نیز ظهور نبوت پیامبر(ص) در علم خداوند برای سایر اعیان ثابته است.

بخوانید ::   - مصباح پنجاه و پنجم
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5٫00 out of 5)
Loading...

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *