– مصباح چهل و یکم

اولین مخلوقی که در علم حق تعالی ظهور می کند همان عین ثابت انسان کامل است که خلیفه و تجلی اسم اعظم"الله"است و پس از آن اسم"الله"با ظهور در حقیقت عین ثابت انسان کامل دست به آفرینش صورت علمی سایر مخلوقاتی می زند که هر کدام مظاهر یکی از اسمای حسنای جزئی او می باشند.

پس سایر مخلوقات، هر کدام از رشحات و تجلیات عین ثابت انسان کامل هستند.البته صورت علمی انسان کامل هر چند کمالات خودش را در تمامی مخلوقات کثیر متجلی می کند ولی امکان ندارد که در یک مخلوق غیر از خودش همه کمالات خویش را به نمایش بگذارد.پس او در صورت جمعیه و حقیقت خودش برای هیچ کس دیگری غیر از خودش ظهور نخواهد داد و این هرگز به معنای بخل و عدم فیض رسانی او نیست بلکه به دلیل عدم ظرفیت سایر مخلوقات برای دریافت فیض از او می باشد چرا که هیچ آینه ای مثل خود او صیقلی و شفاف نیست تا بتواند همه کمالاتی که در عین ثابت انسان کامل است را گرفته و در خودش منعکس کند.بنابراین هر کس به اندازه ظرفیت خویش از او بهره می برد.

عین ثابت محمدیه یا همان صورت علمی انسان کامل به دلیل صیقلی بودن آینه ذاتش و خالص بودن ضمیر پاکش این قابلیت را یافته است که از اسم جامع"الله"یعنی بزرگترین اسم خداوند بهره ببرد و سپس فیوضات آن اسم جامع را در صورت اسم های جزئیه به مخلوقات جزئی که در حیطه خود دارد، برساند.

در نتیجه اگر عین ثابت محمدیه(ص)نبود هیچ مخلوقی در علم حق تعالی خلق نمی شد و به تبع آن هیچ مخلوقی هم در عالم خارجی آفریده نمی شد و این می تواند معنی دقیق این حدیث قدسی باشد که:

بخوانید ::   وحدت وجود به زبان ساده - اخبار سایت

"لولاک لما خلقت الافلاک".
یعنی اگر تو نبودی عالم را نمی آفریدم.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *