– مطلع نهم

در اصول کافی از قول امام باقر(ع)می خوانیم:

لمّا خلق اللّه العقل-قال له أقبل فأقبل-ثمّ‌ قال له أدبر فأدبر فقال و عزّتی و جلالی-ما خلقت خلقا أحسن منک-إیّاک آمر و إیّاک أنهى-و إیّاک أثیب و إیّاک أعاقب
وقتی خداوند عقل را آفرید به او گفت رو کن پس او رو کرد سپس گفت برگرد پس او برگشت خداوند فرمود به عزت و جلالم که خلقی نیکوتر از تو نیافریدم به تو امر می کنم و تو را نهی می کنم و به تو پاداش می دهم و به تو عقاب می دهم.

عقل اول چون جامع همه مخلوقات است پس هدایت و نور را از خداوند گرفته و آن را به بقیه کائنات می رساند پس پیوسته یک رو به سوی خداوند دارد که فیض را از خداوند می گیرد و روی دیگر او به سوی عوالم وجودی است که فیض را به مخلوقات می رساند.در واقع عقل اول یا همان حقیقت محمدیه، واسطه فیض میان خداوند و مخلوقات است و امر و نهی خداوند از طریق او به مخلوقات می رسد و نیز ثواب و عقاب خداوند هم به واسطه او نصیب مخلوقات می شود و از طریق او به بقیه می رسد.مولا علی(ع)در روایات به عنوان"قسیم النار و الجنه"معرفی شده اند که نشان می دهد که ایشان به عنوان واسطه فیض تعیین می کنند که چه کسی به پاداش خداوند برسد و چه کسی گرفتار عذاب الهی بشود در واقع پاداش و عذاب الهی از طریق حقیقت امام علی(ع)به دیگران می رسد.

بخوانید ::   - نص سوم
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *