– مطلع هفتم

عقل اول یا مشیت مطلقه یا حقیقت محمدیه یا هر اسم دیگری که بر آن بگذاریم با تنزل در سایر مراتب خلقت عوالم بعدی آفرینش را ظهور می دهد و خودش با همه آنها همراه است بدون آنکه ذاتش تغییری کند ولی در هر کدام از مخلوقات فقط برخی از اوصاف خود را ظهور می دهد هر چند دانستیم حقیقت آن به طور کامل در همه کائنات و عوالم خلقت حاضر است.
پس عالم ملکوت یکی از ظهورات آن است و نیز عالم ناسوت یا دنیا هم ظهور دیگری از آن است و اینها همه از لشگریان او هستند که عقل اول می تواند به اذن حق تعالی در تمام آنها دخل و تصرف کند.
عقل اول وقتی بخواهد کمالات خود و افعال خود را به صورت تفصیلی ظاهر سازد عوالم خلقت را تحت اشراف خود متجلی می کند پس به تمام آنها احاطه دارد چون همه عوالم آفرینش ظهورات او هستند.

بخوانید ::   - نص هشتم
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *