– مطلع چهارم

در این مطلع اشاره کوتاهی به اختلاف فلاسفه و عرفا در تعبیر کردن از فیض واحد می شود.
فلاسفه از آنجاییکه نگاه بیشتری به کثرات و تعینات دارند می گویند که این فیض واحد ابتدا در عقل اول ظهور می کند و سپس با طی مراتب وجودی به عالم نفس کل و پس از آن به دنیای مادی وارد می شود.
اما عرفا از آنجاییکه نگاه بیشتری به وحدت دارند می گویند که همه اشیاء اعم از عقل اول و نفس کل و عالم دنیا و تمام مخلوقات درون آنها همه مندک و فانی در این فیض واحد هستند پس یک وجود واحد و بسیط بیشتر نیست که همه را غرقه در خود کرده است و اصالت را برای آن وجود در نظر می گیرند و تعینات درون آن را اعتباری می دانند.

بخوانید ::   - مصباح چهاردهم
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *