نور هفتم

عالم محضر خداست

عالم محضر خداست

در پایان بخش پیشین اشاره شد که عالم مجلس حضور خداوند است. بر اساس همین قاعده که عالم محضر خداست به واکاوی داستان موسی و خضر می پردازیم.

در این بخش امام خمینی(قدس سره)از استاد عرفانشان آیت الله شاه آبادی(ره)نقل می کنند که دلیل مخالفت های سه گانه ای که بین موسی و خضر (علیهما السلام) رخ داد چه بوده است؟

رازِ داستان موسی و خضر که در سوره کهف نقل شده است، این بود که موسی(ع)حفظ حرمت مجلسی را می کرد که خداوند در آن حاضر است ولی خضر(ع)با بینش عمیقی که از ولایت او سرچشمه می گرفت حفظ حرمت مجلس خداوند برای او اولویت نداشت بلکه حفظ حرمت خود خداوند برای او در درجه نخست اهمیت بود؛لذا دست به کارهایی زد که در ظاهر امر ممکن است خلاف شریعت به نظر برسد ولی در باطن امر انجام آنها را خود خداوند به او امر کرده بود یعنی همان حقیقتی که در مجلس حاضر است به او دستور داده بود و خضر(ع)طبق مشیت او عمل می کرد. پس خضر(ع) با چشم دلش مشاهده می کرد که عالم محضر خداست چون خود خداوند را در بین مخلوقات شهود می کرد ولی موسی(ع) قواعد شریعتی را که خداوند در بین مخلوقات وضع نموده است در نظر می گرفت.

ظواهر شریعت برای حفظ مجلسی است که حق تعالی در آن حضور دارد و حضرت موسی(ع)که مامور به حفظ ظواهر شریعت بود برای حفظ حرمت محل حضور خداوند یعنی عالم خلقت مطیع بی چون و چرای دستورات شریعت او بود ولی حضرت خضر(ع)با نگاه ژرف تری از مجلس حضور حق تعالی فراتر رفته بود و به خود حق تعالی که در مجلس حاضر است نظر داشت و مستقیما از او دستور می گرفت.روی همین حساب در پایان ملاقات خودش با موسی(ع)به او فرمود:

و ما فعلته عن امری

من این کارها را سر خود انجام ندادم.

پس یک حقیقت تکوینی در عالم هست و آن حضور وجود حق تعالی در بین تمام ماهیات و مخلوقات سرای آفرینش است و یک حقیقت تشریعی در عالم هست که دستورات آن وجود لایتناهی برای مخلوقات مختاری مثل انسان و جن است. این حقایق تشریعی توسط یک انسان کامل(= پیامبر) که فانی در حقیقت تکوینی است به بقیه انسان ها ابلاغ می گردد.

در نگاه دقیق عرفانی قوانین شریعت دقیقا بر پایه قوانین عالم تکوین بیان شده است پس حقیقت تشریعی سایه حقیقت تکوینی است.

اما اگر کسی با عمل به دستورات تشریعی توانست پرده ها و حجاب ها را کنار بزند و به خودِ حقیقت تکوینی پی ببرد با چشم جانش مشاهده می کند که عالم محضر خداست و وجود حق تعالی در سرتاسر کائنات حاضر و ناظر است. پس خضر(ع) با فنای در وجود حق تعالی مشیت تکوینی خداوند را شهود می کرد ولی موسی(ع) مشیت تشریعی خداوند را مشاهده می نمود.

بخوانید ::   نور شانزدهم
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5٫00 out of 5)
Loading...

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *